Post Image

Internet jest już powszechnie wykorzystywany jako płaszczyzna komunikacji pomiędzy firmą, a jej otoczeniem zewnętrznym: klientami, mediami, interesariuszami. Głównym celem internetowego Public Relations jest m.in. kreowanie i utrzymywanie pozytywnego wizerunku marki i jej produktów oraz spotęgowanie ich rozpoznawalności. Podpowiadamy jakich narzędzi użyć do prowadzenia e-PR w przedsiębiorstwie.

 

Czy warto inwestować w e-PR?

Wielu przedsiębiorców nie decyduje się na realizację PRu internetowego m.in. z powodu nieznajomości kosztów, które on za sobą niesie. Jak się okazuje, działania Public Relations są jednym z tańszych i najlepiej mierzalnych rozwiązań na promocję firmy w Internecie. Do podstawowych korzyści z wprowadzenia e-PR do strategii marketingowej firmy zaliczyć możemy:

  • zwiększenie popularności i kreację wizerunku,
  • komunikację z odbiorcami i otrzymanie tzw. feedbacku, dzięki któremu dowiemy się co moglibyśmy poprawić w działaniu naszej firmy, ale także to, co klienci chwalą w naszej obsłudze czy ofercie,
  • dotarcie do większej liczby odbiorców w tym samym czasie,
  • analizę trendów.

 

Narzędzia PR internetowego to

BIURO PRASOWE ONLINE

To serwis, który służy do publikacji artykułów, wpisów, treści nt. działalności firmy. Może być realizowany w formie zakładki na stronie internetowej przedsiębiorstwa, np. o nazwie ”press room”. Stanie się ona dobrym informatorem na temat firmy, przez co nie tylko wzbudzimy zaufanie i wpłyniemy na wiarygodność produktów czy usług, ale też zwrócimy uwagę na pożądane kwestie, kreując tym samym pozytywny wizerunek.

NEWSLETTER

Inaczej wiadomości e-mail, których głównym celem jest budowanie relacji z klientem oraz informowanie o nowych produktach, promocjach, zmianach itp. Wysyłany zostaje do tzw. „subskrybentów”, czyli do chętnych na otrzymywanie go osób. Często zapisanie się do newslettera gwarantuje np. zniżkę na zakupy.

MARKETING SZEPTANY

Odmiennie zwany buzz marketingiem. Jego zadaniem jest wywołanie naturalnej, nienachalnej dyskusji na temat firmy lub jej produktu czy usługi i przedstawienie w jej trakcie pozytywnych cech i zalet. Jako że ludzie preferują zakup sprawdzonych i przetestowanych produktów, taka konwersacja wzbudza zaufanie i wiarygodność, a także przyczynia się do wzrostu zainteresowania odbiorców produktem, co przekłada się na ruch na stronie internetowej oraz sprzedaż.

KAMPANIE REKLAMOWE W INTERNECIE

Pozwalają one zwiększyć zasięgi naszych publikacji. System Google Ads umożliwia zareklamowanie naszej firmy na wiele różnych sposobów. Dla przykładu, kampania w sieci wyszukiwania działa na podstawie wyselekcjonowanych przez reklamodawcę słowach kluczowych, których użycie powoduje wyświetlenie odbiorcom odpowiednich linków zawierających keywordsy. Inna kampania w Adsach to kampania w sieci reklamowej. Wykorzystywana jest m.in. do remarketingu, czyli ponownego wyświetlenia przekazu reklamowego użytkownikom, którzy wcześniej zajrzeli na daną stronę internetową. Znasz ten moment, gdy wyświetla Ci się reklama video przed lub w trakcie filmu w serwisie YouTube? To również kampania prowadzona w systemie Google Ads, a dokładniej jest to reklama In-Stream. Mówiąc o mediach społecznościowych, kampanie można prowadzić także na Facebooku i Instagramie. Są to nienachalne formy dotarcia do odbiorców, gdyż komunikaty zbytnio nie różnią się budową od dodawanych przez innych użytkowników postów i treści. Warto zwrócić uwagę także na kampanię RTB, polegającą na prowadzeniu aukcji między reklamodawcami. Licytacja odbywa się w czasie rzeczywistym za pomocą specjalnych algorytmów. System automatycznie selekcjonuje dostępne miejsce reklamowe i dobiera najatrakcyjniejszy komunikat.

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE

Są jednym z ważniejszych elementów komunikacji w Internecie. Dzięki swojej interaktywności (komentarze, reakcje, udostępnienia itp.) są współtworzone przez odbiorców. Mogą służyć zarówno jako przestrzeń do zdobywania feedbacku (np. zapytanie o dany produkt, by poznać zdanie klientów na jego temat), przestrzeń marketingowa (np. do ogłoszenia nowych promocji w sklepie internetowym) oraz przestrzeń kreowania wizerunku – udostępniając informację np. o akcjach wspieranych przez przedsiębiorstwo lub w przypadku sytuacji kryzysowej – do rozwikłania pewnych niepowodzeń, np. reagując na negatywny komentarz dotyczący uszkodzonego produktu.

Do najpopularniejszych mediów społecznościowych zaliczyć możemy Facebooka, Instagrama i LinkedIn’a. Ten pierwszy, z którego korzysta najwięcej ludzi na świecie, sprawdzi się jako platforma do nawiązania i utrzymywania relacji z odbiorcami. Dzięki szerokim możliwościom, które oferuje, możesz publikować różne przekazy, np. tekstowe, graficzne i wideo. Instagram służy głównie do udostępniania zdjęć oraz filmów. Tą platformę wykorzystać można jako płaszczyznę do zaprezentowania zarówno samej firmy, jak i produktów oraz usług, które oferuje. Serwisy, takie jak Facebook i Instagram, początkowo pełniły funkcje typowo wizerunkowe, bowiem służyły głównie jako platformy umożliwiające nawiązanie kontaktu z odbiorcami. Aktualnie te platformy można wykorzystać także do sprzedaży produktów czy usług. Na Facebooku powstała funkcja „Facebook Marketplace”, gdzie internauci mogą zakupić rozmaite artykuły od osób prywatnych. Firmy natomiast mogą szybko i wygodnie wystawiać swoje produkty w innej usłudze – „Sklep” – dostępnej zarówno na Facebooku, jak i na Instagramie. Daje ona możliwość łatwego zakupu towarów bezpośrednio w aplikacji – na stronę internetową sklepu zostajesz przekierowany jedynie w celu sfinalizowania transakcji. LinkedIn natomiast daje szansę na wykreowanie wizerunku firmy w przestrzeni biznesowej. Umieszczane na nim treści muszą być nie tylko użyteczne, ale również wiarygodne i związane z tematyką zarówno firmy, jak i branży, w której się ona obraca.

ANALIZA SIECI

Umożliwia monitorowanie działań na stronach internetowych oraz zachowań użytkowników. Niezwykle przydatnym systemem do zbierania danych dotyczących aktywności internautów na witrynie internetowej jest Google Analytics. Dzięki niemu mamy dostęp do takich informacji, jak liczba odsłon strony, czas, jaki poświęcają użytkownicy na przeglądanie witryny oraz profil odbiorcy, który zawiera m.in. dane dotyczące płci, wieku i lokalizacji internautów. Do analizy social mediów warto wykorzystać narzędzie Socialbakers. Posiada ono szereg różnorodnych funkcji ułatwiających prowadzenie mediów społecznościowych, m.in. analizę grup docelowych oraz bazę gotowych raportów. Podobnym narzędziem jest Brand24, pozwalające na kompleksową analizę zarówno social mediów, jak i całego internetu oraz reagowanie na wzmianki o Twojej firmie.

INFLUENCER MARKETING

To strategia wykorzystująca rolę i wpływ popularnych osób na zachowania i działania użytkowników. Influencerem może być np. bloger, celebryta oraz osoba prowadząca popularny profil w social mediach. Cieszy się on relatywnie wysokim zaufaniem wśród swoich odbiorców. Wykorzystanie go do strategii marketingowej firmy zdecydowanie ułatwi wprowadzenie na rynek nowego produktu i spotęguje rozpoznawalność marki.

CONTENT MARKETING

Jest sposobem dotarcia do odbiorców za pomocą interesujących i spójnych treści. Do jego realizacji potrzebna jest przemyślana strategia, według której publikowane będą treści, a także dobra znajomość grupy docelowej, by skutecznie trafić w upodobania wybranych odbiorców. Co dzięki niemu zyskasz? Do głównych korzyści zaliczyć można zwiększenie rozpoznawalności firmy, poszerzenie zasięgów oraz wzrost ruchu na stronie, który może wiązać się ze zwiększoną aktywnością odbiorców.

Chcesz uzyskać więcej informacji na temat PR’u internetowego? Skontaktuj się z nami – porozmawiajmy!

Następny wpis
Dlaczego branding jest tak ważny?