Post Image

Instagram bez hashtagów jest jak dobry rower z nienapompowanymi oponami – sam jednoślad ma potencjał, ale jednak czegoś mu brakuje do pełni sprawności i skuteczności. Tak samo jest z treściami umieszczanymi na Instagramie. Nawet najlepsze zdjęcie może mieć problem z osiągnięciem dobrych statystyk bez odpowiednio dobranych hashtagów. Ale czym jest w ogóle ten hashtag?

Hashtag to mały znaczek – #, z którym na pewno nie raz się spotkałeś podczas surfowania w internecie. Według słownika języka polskiego, hashtag to „słowo lub fraza poprzedzona znakiem # (hash), ułatwiające znalezienie i grupowanie elementów”. Jak mówi sama definicja, hashtaga używamy do sortowania informacji w internecie. Dla przykładu, gdy dodajemy post, którego celem jest poinformowanie odbiorców o rozdaniu nagród za udział w konkursie, w naszej publikacji umieścimy np. następujące hashtagi: #konkurs #rozdanie #nagród. Dzięki nim użytkownikowi łatwo będzie  zlokalizować ten post w internecie.

Hashtagi, na początku swojego istnienia, wykorzystywane były głównie na Twitterze. Wkrótce jednak zagościły na innych serwisach społecznościowych – obecnie najczęściej używa się ich na Instagramie.

 

Jak je odpowiednio wykorzystać na Instagramie?

Zacznijmy od podstaw: limit hashtagów w poście na Instagramie wynosi 30. To znaczy, że jeśli przekroczysz tę liczbę, publikacja doda się zarówno bez hasztagów, jak i bez opisu. Rodzi się zatem kolejne pytanie. Czy ilość = jakość? Otóż nie – okazuje się, że lepiej jest zastosować mniejszą ilość odpowiednio dobranych #, niż użyć wielu, odchodzących tematycznie tagów.

W internecie krąży wiele stron internetowych, na których znajdziemy najpopularniejsze hashtagi na Instagramie. Niektórzy wierzą w to, że zastosowanie tych najczęściej stosowanych zwrotów pomoże im w zwiększeniu zasięgów swoich postów. Niestety, efekt jest odwrotny. Instagram odbiera niektóre hashtagi jako spam, dlatego zastosowanie nieadekwatnych # w naszym opisie może źle się skończyć. Dodatkowo, jeśli dane tagi są najpopularniejsze, to znaczy, że nasz post wyświetli się użytkownikowi jedynie na ułamek sekundy – z powodu ich częstego używania, wkrótce po dodaniu naszego zdjęcia, zaczną się odbiorcom wyświetlać treści dodane przez inne osoby. Jaki będzie tego efekt? Ano taki, że nasz post utonie pośród innych publikacji.

Warto zatem wprowadzić w swoje Instagramowe życie kilka prostych zasad:

  1. Pisz krótko, zwięźle i na temat

W tej zasadzie ważne jest wyczucie! Lepiej jest zatem podzielić jeden długi hasztag na kilka mniejszych, bo kto wpisuje w wyszukiwarkę #agencjamarketingowakomunikatoropole? Nie dość, że takie hashtagi wyglądają mało atrakcyjnie, to szansa na ich użycie jest naprawdę mała. Zdarzają się jednak wyjątki, kiedy nie ma innej możliwości i trzeba połączyć niektóre słowa w jeden hashtag. Chcąc napisać #pracuj #z #nami konieczne jest – głównie ze względu na #z – złączenie tych słów ze sobą. Napiszemy więc #PracujZNami. W ten sposób hashtag jest czytelniejszy dla odbiorców, a my pozbędziemy się bezużytecznego tagu z jedną literą.

 

  1. Unikaj nic nie znaczących hashtagów

Ta zasada odnosi się co nieco do zasady pierwszej. Chcąc zyskać zasięgi oraz nowych obserwatorów, nie stosuj nic nie znaczących hashtagów. Pamiętaj, że hashtag to zwrot, po którym użytkownik ma odnaleźć Ciebie i Twój profil na Instagramie. Tagi muszą być zatem odpowiednie do Twojego przekazu oraz branży, w jakiej działasz. Nie używaj niezrozumiałych skrótów, a także jednoliterowych oraz nieoczywistych hashtagów typu #love czy #smile.

 

  1. Różnicuj hashtagi

Hashtagi powinny się od siebie różnić. Wpisywanie tych samych tagów nie przyniesie planowanych skutków. Warto o tej zasadzie pamiętać także podczas kolejnego wrzucania postów. Zadbaj, by każda publikacja miała nieco zmienione hashtagi.

 

  1. Nawiązuj do profilu Twojej firmy

Po prostu stwórz bazę hashtagów odnoszących się do Twojej działalności. Użyj słów kluczowych, które kojarzą się z Twoją marką. Monitoruj hashtagi dodawane przez Twoją konkurencję. Sprawdź także, jakie hashtagi obserwuje Twoja grupa docelowa.

 

Pamiętaj, że jednego dnia dany post i dobór hashtagów może przynieść zaskakujące wyniki, a drugiego treść może wypaść trochę słabiej. Próbuj, szukaj odpowiednich tagów i działaj!

Wspieramy firmy w mediach społecznościowych!

Karolina Bochenek
Social Media Specialist

Następny wpis
Logo firmy – jakie powinno być?