Post Image

Żadna marka nie istnieje bez logo. Znak graficzny jest jednym z ważniejszych elementów identyfikacji wizualnej każdej firmy i marki – to głównie po nim rozpoznajemy i rozróżniamy przedsiębiorstwa czy też nasze ulubione produkty. Warto zatem wiedzieć, jakie cechy powinno mieć logo by zostało zapamiętane na długi czas.

Logo to indywidualny znak rozpoznawczy firmy, ale także marki produktów, usług czy osób publicznych. Występują m. in. na opakowaniach, etykietach, ulotkach oraz w reklamach. Wielu przedsiębiorców nie zdaje sobie sprawy z tego, jak ważne jest stworzenie dobrego, indywidualnego logo. Ten znak jest często odbierany jako „twarz” firmy – tak, jak niestety w życiu bywa, to ona często wpływa na to, w jaki sposób ustosunkujemy się do danej osoby, gdy mamy z nią styczność po raz pierwszy.

Gospodarka stale się rozrasta. Obecnie na rynku jest kilkaset firm produkujących jedynie telefony komórkowe. Gdybyśmy poprosili Cię o wymienienie jednej z nich, na pewno przemknęłoby Ci przez głowę znane „jabłuszko” firmy Apple. Przedsiębiorstwa stale walczą o klientów, m.in. kreując loga, które pozwolą im na wyróżnienie się na tle innych.

Z czego się składa?

Logo może składać się z:

~ Logotypu, czyli z nazwy firmy

~ Sygnetu, który jest indywidualnym elementem graficznym marki

~ Claimu, będącego hasłem firmy.

Wykorzystanie tych trzech elementów pozwala na nieskończoną ilość kombinacji – umożliwiają one stworzenie naprawdę dobrego i unikalnego logo.

Rodzaje logo

Może ono przybrać różnorodną formę.

  1. Logotyp

Prosty, ale czytelny. Ten znak zawiera jedynie nazwę firmy – nie znajdziesz na nim żadnych innych symboli. Jego zaletą jest uświadamianie odbiorców na temat nazwy firmy, ponieważ zdarzają się sytuacje, gdy klient zapamiętuje jedynie jej sygnet i ciężko mu wskazać nazwę danej marki. Przykładem logotypu jest np. logo firmy Coca-Cola lub sklepu ZARA.

  1. Monogram

Ma on związek z logotypem, gdyż jest on połączeniem liter z nazwy firmy. Często korzystają z niego marki, których nazwa jest bardzo długa lub jest np. imieniem i nazwiskiem jej twórcy. Firmy, których logo stanowi monogram, to np. Calvin Klein i BBC.

  1. Symbole

Wróćmy do znanego większości „jabłka” firmy Apple. Taki znak graficzny jest nieodłączną i charakterystyczną częścią tej marki. Występuje nie tylko na jej produktach, ale także w reklamach, np. broszurach czy ulotkach – dzięki temu, że odbiorcy mają stały kontakt z logo, utrwala się ono w ich pamięci. Łatwiej przez to jest im rozpoznać firmę na tle jej konkurencji. Innym przykładem logo z użyciem symbolu jest m.in. znak stacji paliw Shell.

  1. Glif

Logo na zasadzie glifu to nic innego, jak znak graficzny, będący literą z nazwy danej firmy. Najczęściej jest to jej pierwsza litera – np. F z Facebooka lub S z Shazam. Takie logo charakteryzuje się przede wszystkim prostotą i łatwą rozpoznawalnością, bo komu nie leci ślinka na widniejącą z daleka literę M restauracji McDonalds? 😉

  1. Abstrakcja

Logo abstrakcyjne składa się ze znaku stworzonego np. przy pomocy figur geometrycznych – kół, kwadratów, trójkątów itp.. Jego forma uzależniona jest jedynie od fantazji i wyobraźni jego twórcy. Takie znaki często posiadają znaczenie symboliczne – np. inspiracją do logo firmy Nike (czyli tzw. Swoosh) były skrzydła Bogini Zwycięstwa, mitologicznej Nike. Marka ta, jako projektant odzieży sportowej, używa zatem znaku będącego symbolem m.in. sukcesu i zwycięstwa.

  1. Emblemat

Emblemat to inaczej logo, na które składa się sygnet oraz logotyp. Oba te elementy umieszczone są w jakimś kształcie geometrycznym, np. w okręgu lub rombie. Są używane często przez instytucje oświatowe (np. w postaci herbów szkół), ale widnieją również m.in. na produktach marki Starbucks lub Alfa Romeo.

  1. Postać

Umieszczenie postaci w swoim logo dosłownie potwierdza tezę o „twarzy” marki. Na pewno spotkałeś się kiedykolwiek z logo firmy Michelin lub Monopoly. Na obu z nich widnieje wykreowana postać, która często występuje także w reklamach tych marek. Zaletą umieszczenia bohatera w swoim logo jest zwiększenie jej rozpoznawalności – taka postać zostaje zapamiętana szczególnie przez dzieci.

Jakie powinno być DOBRE logo?

Idealne logo powinno dokładnie odzwierciedlać charakter oraz cel Twojej firmy. Inny znak zostanie wykorzystany jako „twarz” kancelarii prawniczej, a inaczej będzie wyglądać logo salonu kosmetycznego. Kolejny aspekt to prostota. Znak nie może być bardzo skomplikowany – zbyt szczegółowa grafika nie zapisze się w pamięci odbiorcy na długo. Warto zwrócić uwagę również na konkurencję. Ważne, by było ono oryginalne – przecież nie chcemy, by nasza firma kojarzyła się odbiorcom z inną marką. Do tego potrzebny będzie dobry research oraz… kreatywność grafika.

 

Proces tworzenia

Spokojnie, nie zostawimy Cię samego ☺! Potrzebujesz pomocy, by stworzyć dobre, ponadczasowe logo? Sprawdź, jak to robimy u nas.

Krok 1: Brief

Na początku zapytamy o Twoje preferencje. Jaka kolorystyka jest Ci bliska? Czy chcesz nam przekazać wskazówki, które przyspieszą proces projektowy? Który rodzaj logo chciałbyś stosować – z sygnetem czy bez, z claimem czy może od razu z brand hero? Chcemy poznać Twoje zdanie na ten temat – w końcu to logo, z którym musisz się dobrze czuć. Na tym etapie musimy Cię dobrze poznać.

Krok 2: Research

W międzyczasie analizujemy Twoją konkurencję. Sprawdzamy, jak wygląda sytuacja w firmach z Twojej branży. Wszystkie wnioski zostaną z Tobą skonsultowane.

Krok 3: Rozmowa

Wzniecamy wspólną burzę mózgów. Planujemy, proponujemy, przekonujemy. Wszystko w naszych wygodnym biurze i obowiązkowo przy dobrej kawie!

Krok 4: Realizacja

Zlecamy zadanie grafikom – teraz wszystko w ich rękach! Przedstawiamy 3 koncepty projektów wykonane przez trzech różnych projektantów i przesyłamy Ci je do akceptacji.

Krok 5: Działamy!

Jeśli logo zostanie wybrane, możesz cieszyć się swoim nowym, unikalnym znakiem graficznym. W razie uwag – wspólnie ustalamy zakres korekty.

Krok 6: Projekt księgi znaku.

Twoje logo otrzymuje zestaw norm, dzięki którym będzie właściwie stosowane np. na materiałach poligraficznych, w Internecie itp. Określamy kolorystykę w różnych systemach, krój czcionki firmowej, design podstawowych materiałów – wizytówki, papieru firmowego, stopki mailowej. Zakres księgi znaku ustalimy razem z Tobą.

Chcesz zmienić identyfikację wizualną swojej firmy, przeprowadzić lifting logo? A może dopiero rozkręcasz swoją działalność i potrzebujesz profesjonalnej identyfikacji?
Nasze projekty “zarabiają”. Otrzymasz logo, które na lata pozostanie wizytówką Twojej firmy!

Nasze projekty „zarabiają”. Otrzymasz logo, które na lata pozostanie wizytówką Twojej firmy!

Następny wpis
Real-time marketing: czym jest i czy warto się nim zainteresować?